הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 






השב"כ מכשיר את אנשיו לפרוץ למחשבים ולקרוא מסמכים

03/07/2003 |   גיליון מספר 18

halemo

 

 

גל אוברציגר, עובד שירות הביטחון הכללי לשעבר, ניצל ידע שרכש בשירות כדי לשלוח ליותר מ 13,000 אנשים וירוס שלא יוצר נזק אך מאפשר לו לקרוא מסמכים מהמחשב שלהם. הוא אפילו הצליח לשים ידו על מסמך של מכירת נשק במחשבו של הקורבן, אבל טרח להודיע לו שיסיר את הוירוס ממחשבו כדי שמישהו אחר לא יקרא זאת. אוברציקר הודה, נשפט והורשע על חדירה ללא רשות למחשב. חבר מהשב"כ שעזר לו, הועמד לדין משמעתי בלבד.

 

 

הסוכן החשאי מחטט

 

במשך תקופה קצרה של מספר חודשים סוכן השב"כ לשעבר גל אוברציגר, יליד שנת 1971, למחשבם של גולשי אינטרנט, לאחר ששלח אליהם בדואר אלקטרוני סוס טרויאני שהתקין את עצמו על המחשב, ואיפשר לשולח לקרוא מסמכים מתוך מחשבו של הקורבן התמים.

 

אוברציגר, כך על פי כתב האישום, פרסם מודעה ברשת האינטרנט בשנת 1999, בה הוא מזמין גולשים להחליף תמונות פורנוגרפיות עמו. אוברציגר השאיר את פרטי כתובת האימייל שלו. בתגובה, שלחו אליו גולשים בקשות להחלפה בדואר האלקטרוני, ואוברציגר בתגובה שלח להם מכתב ובו סוס טרויאני המתקין את עצמו על המחשב כאשר המקבל פותח את המכתב.

 

במשך תקופה שוטט אוברציגר בחופשיות במחשבים הנגועים מבלי שייתפס. רק תלונות של גולשים לספקי האינטרנט על כך שיש גולש שמפרסם שהוא מחליף תמונות אבל לא עומד בהסכם ולא שולח תמונות, גילו את מעשיו של האיש.

 

ספקי האינטרנט שקיבלו את התלונות דיווחו על 13,332 מחשבים אליהם נכנס מדיי יום הסוכן לשעבר, שוטט בהם ושאב או קרא מסמכים ותמונות.

 

 

הפרקליטות מגישה כתב אישום

 

לאחר חקירתה של המשטרה ומעצרו, הוגש ביום 26 דצמבר 2001 כתב אישום נגד גל  אוברציגר. בכתב האישום בתיק פלילי 12187/01 בבית משפט השלום בתל אביב, פורטו מעשיו של האיש.

 

לאחר חודשים של דחיות בהקראת כתב האישום על ידי כבוד השופטת רחל גרינברג, הוקרא לבסוף כתב אישום המתוקן ביום 3 יולי 2002. רק לאחר התיקון בכתב האישום, הודה אוברציגר במיוחס לו.

 

כתב האישום המתוקן הוסיף את העובדה כי אוברציגר טרח להודיע לאדם שעסק בסחר של נשק כי הצליח לקרוא אצלו מסמכים רגישים וכי המחשב שלו נגוע בוירוס. אוברציגר הדריך את סוחר הנשק הישראלי כיצד להיפטר מהוירוס על מנת שאדם אחר לא יקרא את המסמכים הרגישים.

 

באותו יום כבר נכתבה הכרעת הדין על ידי כבוד השופטת רחל גרינברג.

 

 

הכרעת הדין

 

כאמור, ביום 3 יולי 2002, ניתנה הכרעת הדין וגל אוברציגר הורשע בעבירה של חדירה לחומר מחשב שלא כדין, לפי סעיף 4 לחוק המחשבים, תשנ"ה 1995.

 

לאחר הכרעת הדין, פירטה עו"ד שירה לייטרסדורף מפרקליטות מחוז תל אביב את הטיעונים לעונש. הפרקליטה פירטה את העובדה שנאשמים בעבירות מחשב תמיד טוענים כי הם לא עבריינים אלא אנשי מחשבים. כמו כן את הטענה שלהם כי לא גרמו נזק פיזי לקורבן. "את הדגש יש לשים על הנזק שבחדירה לפרטיות", קבעה עו"ד לייטרסדורף.

 

בא כוח התביעה הפנתה לפסקי הדין בעניינו של האנלייזר אהוד טננבאום כפסקי דין מחייבים בנושא של "וונדליזם אלקטרוני". בהמשך גילתה לבית המשפט כי שותפו למעשה של אוברציגר, סוכן שב"כ פעיל, הועמד לדין משמעתי בתוך הארגון.

 

עורך דינו של הנאשם, עו"ד איתי רגב, הסביר לבית המשפט כי הנאשם גל אוברציגר למד את טכניקת החדירה למחשבים של גולשי אינטרנט תמימים מעבודתו בארגון השב"כ הישראלי. הפיתוי של אוברציגר ליישם את הטכניקה גם בחיים האזרחיים היה גדול ובלי לחשוב הרבה, הוא יישם את הטכניקה שלמד.

 

סנגורו של הנאשם והנאשם עצמו סיפרו לבית המשפט על התפרקות משפחתו של הנאשם שקרתה עקב המקרה, ועל גירושיו מאשתו.

 

 

גזר הדין

 

ביום 31 יולי 2002, ניתן גזר הדין כנגד גל אוברציגר על ידי כבוד השופטת רחל גרינברג. גזר הדין מפרט את מעשיו של סוכן השב"כ לשעבר. למרות הבעת החרטה של הנאשם, קבעה השופטת כי יש לראות בחומרה את מעשיו של אוברציגר.

 

וכך כתבה:

 

"אולם אין להקל ראש גם במעשיו של הנאשם כפי שתוארו לעיל. הנאשם בחר להפיץ באינטרנט מודעה כוזבת ששבתה תשומת לבם של אלפי אנשים שהגיבו למודעה ובכך אפשרו לנאשם לחדור למחשביהם. חומרה נוספת יש לראות בכך שהנאשם ניצל בצורה נלוזה כל כך מידע שרכש בעת שירותו בשב"כ"

 

כבוד השופטת רחל גרינברג סברה כי עונש מרתיע עם התחשבות קלה יבטא את האיזון הראוי בין האינטרס הציבורי המחייב ענישה ממשית ומרתיעה לבין הנסיבות המקלות כפי שפורטו.

 

העונש שהושת על אוברציגר היה 16 חודשי מאסר, מהם 6 בפועל והיתרה על תנאי (שלא יעבור תוך 3 שנים מהיום כל עבירה לפי חוק המחשבים). המאסר ירוצה בעבודות שירות אם הממונה על עבודת השירות ימליץ על כך.

 

כמו כן הוטל עליו קנס בסך 10,000 ש"ח או 3 חודשי מאסר תמורתו.

 

ביום 30 ספטמבר 2002 נקבע על ידי השופטת כי המאסר בן ששת החודשים ירוצה בעבודת שירות בבית החולים תל השומר.

 

 

קבצים מצורפים

 

הכרעת הדין

גזר הדין

המשך גזר הדין (המרת מאסר לעבודות שירות)

 

 

 

קריאה נוספת בעברית

 

29/05/2003 | מאיפה באים הווירוסים? / עידו אמין / חיים ברשת

http://newsletter.nana.co.il/NetLife/Article/?ArticleID=66877

 

02/06/2003 | מי יפרוץ את המחשב של הטרוריסטים? / עידו אמין / חיים ברשת

http://newsletter.nana.co.il/NetLife/Article/?ArticleID=67278