הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

הגנת פרטיות:

צלם עיתון הארץ אלכס ליבק ישלם פיצוי כספי על צילום פוגע של יהודי חרדי

 

27/01/2004 | גיליון מספר 39 | halemo

 

 

צלם עיתון הארץ אלכס ליבק, המסתובב ברחבי הארץ ומצלם עבור מדורו "הארץ שלנו" תצלומים מפתיעים, ישלם פיצוי של 25,000 ש"ח לאדם חרדי שצולם כנגד רצונו ובצורה שקרית כאשר ברקע התצלום מופיע פוסטר של בחורה במכנסיים קצרים וברגליים פשוקות.

 

 

התובע: יהודי חרדי

 

מנשה דרור צדיק הוא יהודי חרדי כבן 37 אשר אינו עובד לפרנסתו אלא עוסק בהפצת ספרי קודש במרכזים חילוניים בעיר תל אביב. מנשה הוא בעל חזות דתית, בעל זקן ופיאות וקל לזהות כי הוא שייך למגזר החרדי.

 

 

הנתבע: הצלם אלכס ליבק

 

אלכס ליבק הוא צלם עיתונות ותיק ועתיר ניסיון ומוניטין, התפרסם בעבר בזכות הצילום המפורסם שלו, בו נראה מחבל אוטובוס קו 300 מובל חי בידי שני אנשי שירות הבטחון הכללי (שב"כ), שלאחר מכן הוצא להורג במכות אבן על ראשו. התצלום הוכיח כי שני המחבלים של קו 300 נתפסו חיים.

 

עוד על פרשת קו 300, כאן

http://halemo.net/info/kav300/index.html

 

לאחר שנסגר עיתון "חדשות" בו עבר גם אלכס ליבק, עבד הצלם אלכס ליבק עובר עיתון "הארץ", ובכל שבוע ביום שישי, במוסף הארץ, הופיעו תצלומיו המעניינים והמפתיעים במדור שנקרא "הארץ שלנו".

 

 

המקרה נשוא התביעה: צילום פוגע ללא רשות

 

בחודש פברואר 2002 הקים מנשה דוכן בקניון דיזינגוף סנטר במרכז תל אביב, ובו ביקש לעניין את הציבור החילוני במרכז הקניות בספרי קודש. הדוכן מוקם מול חנות אופנה חילונית. מחלון הראווה נשקפה דמותה של אישה בעלת מכנסונים קצרים ועם רגליים פשוקות במראה שאינו מותיר רושם כלשהו של צניעות.

 

לדוכן ספרות הקודש של מנשה הגיע גם הצלם אלכס ליבק. ליבק ביקש לצלם את מנשה. מנשה סירב. לאחר דין ודברים, ולאחר שליבק אמר בעורמה למנשה כי מדובר בצילום פרטי שלא יתפרסם בשום מקום, מנשה סירב בכל זאת ואף איים לשבור לליבק את המצלמה אם ימשיך לצלם אותו.

 

ליבק בכל זאת צילם את מנשה ואחר כך עזב את המקום.

 

ביום שישי,22 פברואר 2002 פרסם עיתון "הארץ" במדור "הארץ שלנו" את התצלום של מנשה דרור צדיק. בתצלום נראה מנשה מעיין בספרי קודם כשברקע מופיע הפוסטר של האישה מפוסקת הרגליים והפרובוקטיבית מחלון הראווה.

 

הצילום של מנשה, יהודי חרדי, גרם לו עוול והוא הפך ללעג ולקלס בקרב האוכלוסייה השמרנית בה הוא חי. לפיכך, החליט מנשה לתבוע את עיתון הארץ ואת הצלם אלכס ליבק על לשון הרע ועל הפרת הפרטיות שלו. סכום התביעה עמד 60,000 ש"ח.

 

 

התביעה

 

רק ביום 3 ספטמבר 2002, יותר מחצי שנה לאחר שפורסם הצילום ברבים, הגיש מנשה דרור צדיק תביעה כנגד עיתון הארץ וכנגד הצלם אלכס ליבק.

 

התביעה על סך 60,000 ש"ח בגין לשון הרע והפרת פרטיות, הוגשה לבית המשפט השלום בתל אביב (ת"א 199509/02). את מנשה ייצג עו"ד שאול פכטהלט, ואת עיתון הארץ ואת הצלם אלכס ליבק ייצג עו"ד מיבי מוזר ממשרד ליבליך מוזר.

 

מנשה טען ללשון הרע כלפיו ולהפרת פרטיותו. עיתון הארץ טען כי מדובר בצילום אוטנטי שלא עבר עריכה כלשהי, צילום שצולם ברבים וכי עיתון הארץ כלל אינו מופץ במקום שבו התובע חי (ריכוז חרדי).

 

לאחר החלפת שאלונים בין הצדדים, הוכרע לבסוף המקרה בבית המשפט.

 

 

פסק הדין

 

ביום 22 ינואר 2004, נתנה כבוד השופטת יהודית שבח את החלטה בתיק התביעה והתייחסה לכל טענה שהועלתה על ידי התובע.

 

פסק הדין התייחס ללשון הרע בצורה הבאה: בפסק הדין נקבע כי הצילום נשוא התביעה אינו מהווה לשון הרע וכי עומדות לו חלק מן ההגנות של חוק איסור לשון הרע התשכ"ה 1965, וכי די בהגנה כי הדבר שפורסם היה אמת והיה בפרסום עניין ציבורי. לפיכך, פסק הדין לא קיבל את הטענה על לשון הרע.

 

למרות דחיית הטענה על לשון הרע, קיבלה השופטת את הטענה כי הצלם אלכס ליבק ועיתון הארץ הפרו את פרטיותו של התובע, על סמך סעיפים שונים בחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א 1981.

 

מספר סעיפים בחוק הגנת הפרטיות נסקרו בפסק הדין:

סעיף 2 (4) לחוק הגנת הפרטיות קובע כי צילום יחשב כפגיעה בפרטיות באם : "פרסום תצלומו של אדם ברבים בנסיבות שבהן עלול הפרסום להשפילו או לבזותו". סעיף 2 (6) באותו חוק קובע כי "שימוש בשם אדם, בכינויו , בתמונתו או בקולו לשם ריווח", הוא הפרת פרטיות. הוזכר גם סעיף 1 בחוק הגנת הפרטיות הקובע כי לא תעשה פגיעת אדם בפרטיות של זולתו, ללא הסכמתו.

 

בית המשפט לא קיבל את פרשנות התובע לסעיף 2 (6) בחוק הגנת הפרטיות וקבע כי פרסום התמונה במדור "הארץ שלנו" בעיתון, לא היה למטרות רווח. נקבע כי כשם שעיתונאי כותב על אדם דבר מה בטורו באמצעות מילים, כך צלם יכול להציג תמונה שצילם ברחוב במדורו הויזואלי, בלא שהדבר יחשב למרות רווח. אין זה המקרה של פרסומת מסחרית.

 

השופטת שבח קיבלה את טענת סעיף 2 (4) בחוק הגנת הפרטיות וקבעה כי אכן חל כאן פרסום ברבים נסיבות שבהן עלול הפרסום להשפיל את התובע או לבזותו.

 

השופטת קבעה כי מדובר התובע הוא אדם חרדי, החי בקהילה חרדית המקפידה על צניעות במלבושיה. פרסום תמונתו של התובע כשברקע פוסטר פרובוקטיבי של אישה חשופה, עלול להשפילו ולבזותו בעיני הציבור בו הוא חי, וכי עלולים לייחס לו חוסר צניעות ולהתייחס אליו כאחד שאינו מקפיד במצוות.

 

השופטת הזכירה בפסק הדין שהתובע התנגד בכל תוקף שהוא יצולם ואף ניסה לתקוף את הצלם אלכס ליבק כשזה המשיך לצלם אותו, וזה אינו מותיר ספק לגבי התנגדותו של התובע לצילום.

 

 

הפיצוי

 

כבוד השופטת יהודית שבח מצאה כי התובע ראוי לפיצוי של 30,000 ש"ח, אך הוא גם בעל אשם תורם בכך שהוא היה במקום ביוזמתו בו הוצגה תמונה של אישה חשופה ופשוקת רגליים וכי אשמו מהווה שליש.

 

לפיכך, נפסק לתובע סכום פיצויים של 20,000 ש"ח. השופטת גם הטילה על הנתבעים, עיתון הארץ ואלכס ליבק, לשלם שכר טרחה עו"ד לתובע בסך 5,000 ש"ח.

 

 

פסק הדין המלא, כאן

alexlevac.htm

 

 

אנקדוטה

 

(1)

צילומיו של אלכס ליבק נלמדים בחוגים לתקשורת באוניברסיטאות השונות בישראל. כך למשל, בחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה, סדנת צילום, נשאלים הסטודנטים את השאלה הבאה:

 

"היכן מצלמים? רשות הרבים וצנעת הפרט (הקרנת סרט: אלכס ליבק). חומר עיון: ליבק אלכס, צילומים: הארץ שלנו, ליבק אלכס, עין לציון. האם הייתם חשים בנוח כנושא תמונה של ליבק? האם הייתם יכולים לצלם תמונות מעין אלה בעצמכם?  צלמים נוספים שיוזכרו - וויג'י וגארי ווינוגראנד"

 

http://hevra.haifa.ac.il/com/photo/sylabus2004.htm

 

 

(2)

על פי פסק הדין, הצילום נשוא התביעה אינו צילום מסחרי. למרות זאת, צילומים רבים שפורסמו במדור "הארץ שלנו" של אלכס ליבק, מוצאים עצמם מתפרסמים בספר המרכז מדיי תקופה את הצילומים שהתפרסמו במדור.

 

הספר האחרון של אלכס ליבק התפרסם בשנת 2000 ונקרא "אלכס ליבק - צילומים".

http://www.bakbook.co.il/bookstore/bookstore.asp?category=&id=102207

 

 

(3)

את הקישור או התמונה המדוברת בכתב התביעה, לא הצלחתי למצוא. ארכיון הארץ אינו מאפשר הצגת צילומים. רק טקסט.

 

הצילום המדובר בכתב התביעה, אינו הצילום היחידי בו נראים חרדים ליד פוסטרים ושלטי חוצות פרובוקטיביים.

 

בשנת 1999 פורסמה תמונה כזו בה נראית אישה חרדית עם תינוקה יושבת על ספסל בירושלים כשברקע נראה פוסטר של אישה דמוית מרילין מונרו שוכבת בפוזה מגרה כשידה השמאלית שלוחה לאיבר מינה. התמונה מצורפת לכתבה זו.

 

 

 

 

 

 

עדכון 05/05/2004

 

קוראים רבים ביקשו לראות את התמונה המדוברת. התמונה נלקחה מכתבי בי דין שהגישו הצדדים בבית המשפט.

 

רצ"ב התמונה נשוא התביעה.

 

 

לחץ על התמונה להגדלה

 



הצלם אלכס ליבק
 



הספר של אלכס ליבק
 






 

 

 


 

תגובות הקוראים